Woorden van Tinka den Arend

Een indruk van de rouwplechtigheid voor Joeri

Woorden van Tinka den Arend

Berichtdoor admin » 29 jan 2009 21:16

Lieve Joeri, met jou was niets gewoon.
Zo ook onze eerste ontmoeting.
Een wederzijdse vriendin had mij uitgenodigd om bij jou te komen eten, voorafgaand aan het optreden van jouw band. Ik hield van jazz en stemde in zonder verdere vragen. Ook jij stemde zonder meer in.
Die vriendin was stomverbaasd toen wij ons die avond aan elkaar voorstelden. Zij was ervan uitgegaan dat wij elkaar al van het werk kenden.

Lieve Joeri, wat waren wij verliefd! We leefden compleet in een roes. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dat heb mogen meemaken.
Ik herinner me nog goed hoe je veel te laat, maar stralend op mij af kwam lopen bij een strandfeest terwijl je net zwaar onderuit was gegaan. Wat zou ik die zoen graag nog een keer meemaken.
Altijd weer die grote glimlach en die stralende bruine ogen. Jouw mooie warme stem.
Jij was een en al passie. Voor mij, voor jouw familie en vrienden, voor jouw muziek, het roeifietsen, gezond koken, Spinoza, de grensvlakken van economie, wiskunde en de laatste weken ook voor de geschiedenis van Amsterdam.
Jouw passies en de manier waarop je invulling gaf aan jouw leven, maakten je een markante persoonlijkheid. Het viel op hoeveel indruk je vaak in korte tijd op mensen maakte. Jij stelde vragen die wij ons niet afvroegen en je dacht na over het leven.
Jij kon je ook zo mooi uitdrukken. Zoals vlak voor jouw vertrek, schreef je me: “Als ik bij jou ben heb ik vrede met de wereld”.
Ik ben daarom ook heel blij met jouw reisverslag, jouw mails en sms-jes en de beperkte opname van jouw muziek. Het is alleen zo zonde dat ik me niet al onze gesprekken letterlijk kan herinneren.

Lieve Joeri, als ik aan jou denk, zie ik je voor me. Vol energie, met een grote glimlach op je gezicht en met stralende bruine ogen.
Jij kon zo genieten! En je kon daar ook heel enthousiast over vertellen, met jouw mooie warme stem. Jouw enthousiasme was heel aanstekelijk!
Jij hebt mij er bijvoorbeeld toe gebracht om te leren fietsen op een flevobike (een fiets zonder stuur). Het duurde twee uur voordat ik de trappers tweemaal rond kreeg zonder om te vallen. Ik was als een kind zo blij! Uiteindelijk kreeg ik het flevobiken onder de knie en legden we samen vele kilometers af. Althans in mijn ogen. Dat was natuurlijk niets in vergelijking met het aantal kilometers dat jij aflegde, alleen en met jouw verschillende fietsmaatjes.
Het nieuwe plan was dat ik ook zou leren roeifietsen, zodat ik met je mee kon naar Kreta. Op Kreta was de jaarlijkse vakantie met de roeifietsclub. Je raakte er niet over uitverteld! Ik moest volgend jaar met je mee! Dit heeft helaas niet zo mogen zijn.
De keerzijde van jouw enthousiasme was dat het je onrust gaf. Je kwam tijd tekort. Je wilde veel dingen doen en nam met half werk geen genoegen. Je kon bijvoorbeeld echt niet kiezen tussen muziek en sport en stortte je omstebeurt op deze hobby’s, met altijd in jouw achterhoofd het gevoel dat je de andere hobby verzaakte. Achteraf gezien, was deze onrust geheel terecht. Je had veels te kort te leven.

Ik ben heel blij dat we nog voor jouw reis hebben besloten om samen door te gaan. Er was geen twijfel meer. We hadden elkaar vergeven voor dingen die mis waren gegaan. We kozen voor elkaar. We wilden ons leven met elkaar delen.
Jij zou na jouw reis bij mij intrekken in Amsterdam. Ondertussen droomde ik van een huis met een woonkamer die groot genoeg was voor jouw vleugel en een bank, zodat ik naar je kon kijken en luisteren terwijl jij speelde.

Lieve Joeri, Je hebt een prachtige laatste reis gemaakt. Het ging ontzettend goed met je. En ik weet dat je tot op het laatste moment hebt genoten.

Toch heb ik het ontzettend moeilijk met jouw plotselinge overlijden.
In mijn gedachten was ik al bij je. We zouden elkaar over 1,5 week ontmoeten op de grens van Texas en New Mexico. Het duurde lang voordat ik volledig besefte dat dit er niet meer van zou komen.

Hoe moet ik nu accepteren dat jij, zo vol leven in mijn herinnering, nu dood bent?
Dat al jouw plannen en dromen in één keer voorbij zijn.
Dat al onze plannen en dromen in één keer voorbij zijn.
Dat ik je moet loslaten, juist nu alles zo goed ging.
Joeri, ik zal je vreselijk missen. Ik hou van je.
admin
Site Admin

Keer terug naar Uitvaart